col de marie blanque

6 september 2011 - Laruns, Frankrijk

Dinsdag 6 september 2011

Een mooie dag om te fietsen en wandelen. C. deed een rondje van 20km a pied. Ik ben via een route touristique naar de col de Marie Blanque gereden en vandaar een km of 10 klimmen. Het eerste deel is vrij pittig tot 8% en de laatste 5 km gaan makkelijk, tussen 2 en 4%. Eenmaal boven foto's maken met Medelanders en andere nationaliteiten. Dan afdalen naar Escot zo'n 10km. Dan wil je koffie drinken maar er is geen bar-tabac. De plaatselijke bevolking weet te melden dat je dat in Escot kan vergeten. Dan is er een dame die aanbiedt koffie te zetten en ze wijst me op een picnictafel in de tuin. Binnen 10 minuten komt ze terug met koffie, speculaas, chocolade, druiven en pruimen. Als je klaar bent laat het maar staan want ik vind het wel, zegt ze. Franse Service dus. Kosten nul euri. Vervolgens moet je weer terug naar Laruns en dat is erg. De eerste 5 zijn makkelijk maar de laatste 5 gaan met 12 a 13% naar de top. Wat een narigheid en het werd ook nog warmer en warmer. De afdaling was een genot met 60 per uur. Morgen naar de Paardestaart in Spanje. Doei........