Kootwijkerbroek 29 april - 3 mei 2019.

2 mei 2019 - Kootwijkerbroek, Nederland

Donderdag 2 mei 2019.

Na een week Texel en vervolgens een weekend thuis, zijn we maandag 29 april via een schonezus in Almere naar Kootwijkerbroek gereden waar we rond 15.00 uur aankwamen op camping Hazeldonk. Een kleine camping bij de boer van de SVR. We hadden hier een rendez-vous met Ria, Christiene, Ed en Koos waamee we deze midweek doen.  Dinsdag reden we per fiets naar de BoomTopToren in de buurt van Putten. Daar betaal je 4 euro en mag je vervolgens de toren op die bij goed weer mooie vergezichten oplevert. Helaas troffen wij heiig weer dus minder zicht. Woensdag opnieuw op de fiets voor een bezoek aan Radio-Kootwijk. Zie ook: http://www.hierradiokootwijk.nl

Omdat Radio-Kootwijk op 1 en 2 mei dit jaar voor het publiek geopend was kwam het mooi uit voor ons om wat plaatjes te schieten. Een bijzonder en zeer stevig gebouw wat bleek toen aan het eind van de oorlog de Duitsers nadat ze eerder de zendapparatuur hadden overgebracht naar Duitsland er een meters hoge zendmast op lieten neerdalen wat voor het gebouw geen gevolgen tot schade had. De bedoeling van de Duitsers was,….. toen de Canadezen steeds dichterbij kwamen, om het gebouw te vernielen wat gelukkig niet gelukt is. Vandaag, donderdag lekker rustig op de camping onder zonnig weer om wat foto’s te verwerken en de blog op orde te brengen. Daarna een fietsdrager demonteren die door een gast was achtergelaten op de camping. De anderen gaan een bezoek aan de zandsculpturen in Garderen brengen. Morgen, vrijdag weer op huis aan. Na 2 weken thuis kunnen we vervolgens een kleine 3 weken in mei met de camper op stap. 1 juni zijn we thuis voor de stratenmaker die 2 terassen doet aan de achterkant bij de sloot.

Voormalig zendstation
De Midden-Veluwe was begin vorige eeuw weids en nauwelijks bewoond. In 1923 werd hier door de PTT de vestiging van een radiotelegrafisch zendstation in gebruik genomen. Destijds ‘een wonder van moderne techniek’. Koningin-moeder Emma opende in 1929 de radiotelefoondienst met de woorden ‘Hallo Bandoeng, hoort u mij?’ Vanaf die tijd kon Nederland bellen met Nederlands-Indië. De stilte en ruimte rondom het zendstation was nodig voor ongestoorde verbindingen, maar zorgde ook voor een vrije ontwikkeling van de natuur.

De zendfunctie werd al gauw uitgebreid en behalve met Indië kwamen verbindingen met andere continenten en landen tot stand. In de oorlog gebruikten de Duitsers het station voor communicatie met onderzeeboten. Eind 1998 ging Radio Kootwijk definitief uit de lucht. Wat bleef was de combinatie van het wonderlijke, glorieuze bouwwerk en een ongerepte omgeving.

Staatsbosbeheer
Eind 2009 kwam het zendstation in eigendom van Staatsbosbeheer, al eigenaar van de omliggende natuurterreinen. De komende jaren staan in het teken van herstel en ontwikkeling. Volgens De monumentale gebouwen krijgen passende, nieuwe functies en het omringende landschap wordt gekoesterd en verder ontwikkeld. Ruimte, rust en duisternis: dat zijn en blijven de kernwaarden van Radio Kootwijk. De plek biedt ruimte voor beleving, innovatie, inspiratie, educatie en zingeving. Daarin ligt het krachtige toekomstperspectief van Radio Kootwijk.

kootwijk radio_01-05-2019 (72)

1. Christiene:
    2 mei 2019
    Was zeker een mooi gebouw!
  2. Nanette:
    3 mei 2019
    Wat een apart gebouw! Ziet er inderdaad zeer robust uit.
  3. Lizette:
    5 mei 2019
    Interessant verhaal en mooie plaatjes
  4. BertvdB:
    5 mei 2019