Emmercompascuum 04 augustus 2021

4 augustus 2021 - Emmer-Compascuum, Nederland

Maandag 2 augustus met redelijk weer rijden we vanuit Zwolle naar Onstwedde om de kerk te bekijken. 1 van bijzondere vorm vwb de toren. De kerk die is gebouwd in de 15e eeuw en kent een verhaal over 3 rijke zussen  die van dansen en feesten hielden tot ze beseften dat het bestaan erg leeg was. Ze gingen elk een kant op zodat ze geen slechte invloed meer op elkaar konden hebben. Ze besloten hun leven te wijden aan God. Op de plekken waar zij zich vestigden bouwden ze drie exact gelijke torens waarvan de Juffertoren in Onstwedde. Deze is 42 meter hoog en heeft een draaiing in de punt van de toren waardoor het lijkt of deze uit het lood staat. Daarna een wandeling langs de Ruiten- Aa, een beek in het gebied rond het gehucht Smeerling in het Westerwolde gebied. Vervolgens naar camping Veenweide in Zwartemeer. Deze kwamen we op het spoor door een verhaal op de blog van Mianno. We hadden 3 nachten gereserveerd maar helaas bij aankomst bleek de plek te nat voor de camper want de beheerder was al met rijplaten in de weer geweest en ons werd sterk aangeraden uit te wijken naar een altenatief. Inmiddels staan we op Molenhof in Emmercompascuum.

Dinsdag 3 augustus, het is prima weer, op de fiets naar het Veenpark waar we van half 11 tot 4 uur zoet zijn. De historie van het turfsteken en de omstandigheden hoe men toen leefden wordt middels een openluchtmuseum , 2 treintjes, een demonstratie  turfsteken en veel leeswerk duidelijk gemaakt. Kijk voor uitgebreide info op www.veenpark.nl en op de blog van Mianno, daar vind je een mooi verhaal over het bezoek dat zij er brachten: www.mianno.reislogger.nl.  De eerste bewoners waren geen turfstekers maar boekweitboeren. Na het veenpark op de fiets naar camping Veenweide om te kijken hoe het met het campingveld gesteld was en een praatje met beheerder Ben. Nou daar konden we inderdaad niet staan. Terug op Molenhof na een mooie route door natuur van Bargerveen en Oosterbos.

Vandaag, woensdag, met prima weer, fietsen we een knooppuntroute van Laurens de beheerder van Molenhof over een fraai stukkie Nederland met  nog een sluis die een verval van 10 mtr. heeft als toeristische attractie. In het Bargerveen maken we kennis met “Into the Nature” Een project van kunstenaars over diverse vormen van energie. Terug op de camping een douche en vervolgens een bezoek aan de korenmolen “Grenszicht” die naast de camping staat. Hans, gediplomeerd molenaar, die de rondleiding verzorgd en tevens samen met zijn zus eigenaar is van de molen doet dit op een luchtige en duidelijke wijze. Tot slot nog een rondgang door het molenmuseum en wat aankopen in de molenwinkel. In de avond is het goed toeven met windstil weer buiten de camper. Morgen naar een ander plekkie.

emmercompascuum_04-08-2021 (5)

1. mianno:
    4 augustus 2021
    Leerzaam verhaal en mooie foto's!
    Veengebieden he ... meestal natte boel en ook nog eens veel muggen ...
  2. Bert:
    5 augustus 2021
    Dankjulliewel....Nou van muggen hebben we gelukkig geen last gehad. Een verrassende omgeving. De bedoeling is om eind september er nog een paar dagen door te brengen.
  3. Nils Kaan:
    7 augustus 2021
    Genoeg te zien, horen en te leren in ons kleine landje. Blijf lekker genieten!
  4. Bert:
    7 augustus 2021
    Dankjewel, Nils. Ja en met redelijk weer hebben wij het naar ons zin. Mooi fietsen en wandelen tussen de culturele bezoekjes door. Ik app je een filmpje.
  5. Nanette:
    8 augustus 2021
    Zo houden jullie het wel een aantal weken vol! Wij stonden nog een aantal dagen op Wieringen, prachtig vlakbij het wad! Vogels kijken met telescoop en schitterende luchten en zonsondergang.
  6. Bert:
    8 augustus 2021
    Dat gaat zeker lukken Nanette. Mooi dat Jan en Jij het naar het zin hebben met de Challenger.