Rijperkerk 6 augustus 2022.

6 augustus 2022 - Ryptsjerk, Nederland

Zondag 31 juli 2022.

Om 10.00 uur begint het te regenen en dat is in het noorden voor de hele dag. Tot een uur of twee intens en daarna wat gemiezer. Omdat we enige boodschapjes bij Appie willen doen (gister wat vergeten) lopen we in de middag naar het naastgelegen dorp Gytstjerk en slaan wat in. We zien in de avond de meiden van Sarina winnen van Duitsland.

Maaandag 1 aug.

De eerste fietstocht van het klavertjevier georganiseerd door Johnny van de camping. De camping is er 1 met koeien en paarden dus mest en vliegen gegarandeerd. In tegenstelling tot het fietsen in Brabant is de route niet uitgepijld maar gaat via knooppunten. We krijgen de routebeschrijving en een kaart mee en fietsen door mooi Friesland naar Burgum en om de Leijen.  Koffie in Oostereind in een resto met bijzondere bediening. Tot slot een bezoek aan een elfstedenmonument: het tegeltjesbruggetje. https://elfstedenmonument.nl/coordinaten.

Dinsdag 2 aug.

Het wordt warmer in Friesland. Na het ontbijt krigen we van Johnny (boer en eigenaar camping) een andere route, de 2e, en die gaat naar Dokkum en terug. In Dokkum van de fiets voor koffie en een rondje door het centrum. We herkennen de metalen bruggen over de Dokkumer Ee waar we enige jaren geleden onderdoor schaatsten . Op de terugweg volgen we die vaart en gaan we door Burdaard ons bekend van de CP in de haven. Op het terras bij de molen is het gezellig bezet. Bij terugkomst op de camping een bier en lekker douchen. Morgen geen klavertjevier fietsen, donderdag weer.

Woensdag 3 aug.

We fietsen naar Leeuwarden, een half uurtje vanaf de camping en je bent in het centrum. Eerst koffie en dan naar VisitLeeuwarden voor een historische stadswandeling van 6 km met wel 50 highlights. Onderweg een lunch bij café De Walrus. Een stad met veel handelshistorie die eeuwen terug gaat. Om 16.00 zijn we terug op de camping en kunnen met een bier tot laat buiten.

Donderdag 4 aug.

Van Johnny krijgen we de de 3e route die richting Zwaagwesteinde gaat, naar het oosten terwijl de wind zuidwest is. Niet goed voor de terugweg. Op de helft een lunch bij cafetaria De Prins in Kollumerzwaag. Weer een mooie route onder prachtig weer van 45 km. Bij het passeren van Appie in Gypstjerk wat boodschappen en als beloning een Leffe blond bij café De Cantelaar. Morgen de laatste van de 4.

Vrijdag 5 aug.

Het is wat koeler dan eerder deze week. 20 graden en matige wind. We krijgen van Johnny de laatste en gaan richting zuid. Na 10 km koffie en een pontje richting Eernewoude, voor ons een bekend plekje. Een prachtige route door het Friese landschap gaat verder naar Oudega waar we opsteken en nog ff kijken op de CP waar we eerder hebben gestaan, Deze CP ligt bij de haven en er stond slechts 1 camper. Voor het mooie stond de wind verkeerd dus terug wind tegen. Na 46 km terug op de camping waar we aan een verdiend lekker bier gaan.

rijperkerk_02-08-2022 (5)

1. Christiene:
    Lekker hoor
  2. Bert:
    Ja zeker...!!
  3. Ria:
    6 augustus 2022
    Genieten maar, en weer mooie foto's.
  4. Bert:
    7 augustus 2022
    Dankjewel is gelukt ,....,inmiddels weer thuis.
  5. Jojoos:
    6 augustus 2022
    Goed bezig! Wij hebben vandaag de schuur in de tuin opgeruimd en schoongemaakt. Het is nu weer een nette, frisse ruimte. Ook een begin gemaakt met het snoeien van de platanen. Nu wordt het tijd voor een verfrissend biertje. Fijne avond!
  6. Bert:
    7 augustus 2022
    Wij zijn dus niet de enige die goed bezig zijn.....??
  7. Lizette:
    7 augustus 2022
    Het zijn weer prachtige plaatjes, nu dus weer op honk. Wij nog paar dagen Markelo
  8. Bert:
    7 augustus 2022
    Dankjewel... Ga door met genieten waar het kan, Lizette. Tot de 10e toch?