Burdaard 24 juni 2021.

24 juni 2021 - Marrum, Nederland

Donderdag 24 juni 2021.

Maandag 21 zitten we in de camper met een boekie en een spelletje keezen. Het is baggerweer. Aan het eind van de middag wordt het droog en wandelen we naar fort Dirksz Admiraal, een imposant bouwwerk in het zuiden van Den Helder. Op een aantal forten werd door de Duitsers in WOII luchtafweer geplaatst, de restanten zijn hier en daar nog zichtbaar.  In de avond zien we Oranje winnen. Er hadden er wat meer in gemogen. Dagje Texel deden we dinsdag 22 juni met vriendelijk weer en een bezoek aan het luchtvaart- en oorlogsmuseum nabij Cocksdorp. De moeite waard waar het leven van de Texelaars en de Georgische opstand in WOII duidelijk wordt belicht met beeld en geluid. Tevens is er te zien hoe de luchtvaart zich ontwikkeld heeft door de jaren heen. Onderweg spotten we op de fiets diverse vogelsoorten. Tot slot nog een mooi stuk natuur vlakbij de boot. Het is laat in de avond als we de fietsen in de camper zetten.

Op woensdag 23 rijden we de afsluitdijk over om de camper op de CP van Burdaard te parkeren. Een mix van camping en CP rondom een kleine jachthaven in een leuk dorp in noord-oost Friesland. In de middag slenteren we door het dorp en wandelen we naar Wanswert. Het weer is prima en we zitten tot laat buiten. Vandaag, donderdag 24, stappen we op de fiets om een bunker te bezoeken in het buitendijksgebied van Noorderleeg. Deze werd door de Duitsers gebruikt om de oefenvluchten te observeren van de piloten die daar op een schijnvliegveld betonnen bommen afwierpen op 2 houten schepen. Het is een natuurgebied, fietsen niet toegestaan dus aan de wandel. De bunker wordt nu gebruikt voor educatieve doeleinden en mooi uitzichtpunt. Helaas is het kweldercentrum dat we wilden bezoeken gesloten tot 1 juli ivm Corona. We gaan langs bij het Lage Noorden voor een koppie en kunnen daar een voormalige silo beklimmen voor prachtig uitzicht. We zakken uit op een terras bij het plaatselijk restaurant in Burdaard.

burdaard_24-06-2021 (11)

1. Christiene:
    24 juni 2021
    Mooi verhaal en dito plaatjes
  2. Bert:
    24 juni 2021
    Dankjewel...ja paar leuke fietstripjes met veel historie. De foto van de silo staat bij mij op ze kant is dat bij jouw ook zo?
  3. Christiene:
    24 juni 2021
    De silo staat gewoon rechtop
  4. mianno:
    24 juni 2021
    Jullie zijn wel echt op oorlogspad he 😉
  5. Bert:
    25 juni 2021
    Hey Mianno... Leuke woordspeling. Maar wel vredelievende bezoekers. Groetjes van ons C en B.
  6. Pam Molkenboer:
    25 juni 2021
    Leuk verhaal Bert. Hoop dat t weer wat beter wordt.
  7. Bert:
    25 juni 2021
    Goedemorgen pan Je hoort ons niet klagen over het weer Het was gisteren een pracht dag
  8. Bert:
    Pam... Natuurlijk.
  9. Ria:
    25 juni 2021
    Mooie foto’s weer. Geniet nog maar lekker!
    Groetjes uit Oostzaan.
  10. Bert:
    25 juni 2021
    Dankjewel Ria Wij gaan door met genieten waar het kan. Na twee nachten Burdaard zijn we verhuisd naar 1 van onze favoriete plekjes.... Oudega.
  11. Nils Kaan:
    26 juni 2021
    Mooi om te zien en te lezen hoe jullie samen kunnen genieten van wat er relatief dichtbij allemaal te zien en te doen valt
  12. Bert:
    26 juni 2021
    Ja dat klopt Nils..... dichtbij huis Vandaag was het mooi fietsen in de omgeving van Drachten Groetjes uit Friesland.