Selestat 10 juni 2024

10 juni 2024 - Sélestat, Frankrijk

We zien dus verder en dat is zondag 9 juni. Ik maak een wandeling om het meer. Voor C. gaat dat helaas nog niet. Dat meer is een toeristische trekpleister op het gebied van bootje varen. Er is van alles te huur, ook aan campings geen gebrek. Het is lekker weer en Gerardmer is het verste punt op onze route dus nu weer noordwaarts. In de middag rijden we over mooie wegen met haarspelden naar Plainfaing waar zich een grote snoepfabriek bevindt en we 1 nacht slapen. De fietsen gaan eraf en we rijden een dorp verder voor een koppie maar alles is dicht behalve een Boulangerie die koffie uit een Senseo serveert voor weinig. De winkel van de snoepfabriek is open en daar vergapen we ons aan de enorme vitrine met allerlei soorten snoepies. We kopen wat lekkere versnaperingen en laten ons uitnodigen voor maandag om de fabriek te bezoeken. Zie ook video

Maandag 10 juni lopen we om een uur of 10 de fabriek binnen en zijn met een stuk of 15 anderen getuige van een demonstratie hoe de basis, suiker en water gemaakt wordt voor de snoepies. Daarna rijden we onder prachtig weer na de demonstratie over Col de Mandray en Col de Sante-Marie naar Selestat. Onderweg in het dorp Mines de Croix dachten we het zilvermijnmuseum te bezoeken maar helaas gesloten. In Selestat parkeren we op een CP op 1 km van het centrum. Na een broodje lopen we naar het oude centrum en halen wat folders op fietsgebied bij de Tourismus en doen wat aan cultuur met tot slot een bierre a la pression. Als we op de CP terugkomen zitten we met een boekie in de zon. Omdat de linkerkoplamp dimlicht is overleden moeten we morgen / overmorgen bij een garage langs.

plainfaing_10-06-2024 (13)

1. Lizette:
    10 juni 2024
    Ik zie zon bij jullie, dat is beter dan hier. Veel plezier
  2. Bert:
    10 juni 2024
    Dankjewel..... maar...,ben jij in Nederland dan?🌧️🌧️
  3. Lizette:
    Ondertussen wel, helaas
  4. Bert:
    En wanneer ga je weer?
  5. Nanette:
    10 juni 2024
    Dat ziet er heel apart uit dat voorstadium van die snoepjes!
  6. Bert:
    11 juni 2024
    Inderdaad leuk om te zien hoe ze dat maken en die mannen hebben ook nog een headset zodat ze ook continu hun verhaal kunnen doen.
  7. Christiene:
    10 juni 2024
    Leuk zo'n uitje in de snoepfabriek! En heerlijk genieten in het zonnetje, het regent hier nu al heel wat uurtjes.
  8. Bert:
    11 juni 2024
    Ja Ja leuk maar veel koop je er niet want het is erg prijzig. Zag inderdaad op het journaal dat noord-holland behoorlijk getroffen is met al dat water.
  9. Jojoos:
    10 juni 2024
    Wat leuk om te zien hoe snoep 🍭 gemaakt wordt! Echt een buitenkansje
  10. Bert:
    11 juni 2024
    Ja dat was het zeker .....heel verrassend en hoe vergaat het jullie bij de fendt?
  11. Joop:
    11 juni 2024
    Gaat prima bij de fendt .
    Leuke groep .
    Doen wat samen en behoorlijk vrije invulling
    Weer licht bewolkt 18/20 gr
  12. Bert:
    11 juni 2024
    Leuk te lezen dat jullie het naar het zin hebben. Wat weer betreft is het vergelijkbaar hier.

Jouw reactie