Van donderdag 21 mei t/m zaterdag 23 mei 2014 Postdam, Berlijn en Nordhausen.

23 mei 2015 - Nordhausen, Duitsland

Donderdag 21 mei 2015.

Vandaag hebben in de stad Potsdam getramd, gebust, en geslenterd. De geschiedenis gaat terug tot 900. Een stad met een rijke historie onder de tijd van de Pruisen en later de DDR. Vele parken met prachtige paleizen en op dit moment 130.000 inwoners. In de wijk Alexandrowka zijn Russische zangers voor Frederik Wilhelm III gehuisvest geweest en in een restaurant aldaar zaten we aan de Fleischsoljanka soep. Oeh lekker!! De Hollandse wijk met 134 woningen ontworpen door een Nederlandse architect is de moeite waard. Als je op de Babelsberg staat heb je uitzicht op de Glienicker brug waar ooit spionnen in de tijd van de koude oorlog zijn uitgeruild. Op diezelfde berg staat het schloss Babelsberg waar in 1945 Truman, Stalin en Churchill de verantwoordelijkheden voor de periode na de oorlog verdeelde.

Vrijdag 22 mei 2015,

Nog 1 keer naar Berlijn. We hadden ons de eerste keer aangemeld om de Rijksdag te bezoeken. Een bijzonder gebouw met een koepel die 54 meter boven de grond torent en waar je via een soort spiraal looppad naar boven loopt. Je wordt door een audioguide begeleid die je vertelt welke gebouwen je ziet in de stad en de historie ervan. Voordat je erin mag een securitycheck die veel weg heeft van Schiphol. Vervolgens zijn we met de S-bahn naar de East Side Gallery gereden, Dit  is ruim 1.5 km maur die opgeleukt is met af en toe prachtige graffiti aan beide kanten. Tot slot naar het Huis van de  Wannsee Conferentie_informatiecentrum waar in 1942 door o.a. Himmel, Heydrich, Eichman en anderen de deportatie en vermoorden van de Europese Joden werd besproken m.n. hoe dit logistiek te regelen.

Zaterdag 23 mei 2015

Het heeft even geduurd maar we hebben weer WiFi. Vanochtend zijn we vroeg uit Potsdam vertrokken om het werkkamp Mittelbau Dora in Nordhausen te bezoeken. Een ondergrondse fabriek waar zo’n 6000 V1 en V2 werden gemaakt door gevangengen van de SS. Tevens een gevangenis en later een crematorium. D.m.v. een gids en een audioguide hebben we een goed beeld kunnen krijgen van het kamp. Daarna wat boodschappen en nu een stek op de Seecamping van Kepla. Morgen naar Weimar Buchenwald, een uurtje rijden.