Zapponeta 1 juni 2018.

1 juni 2018 - Zapponeta, Italië

Vrijdag 1 juni 2018.

We reizen nu een aantal dagen in Puglia en zijn aanbeland in de regio van de puntmutsen. In de omgeving van Locorotondo en Alberobello zie je overal trullies. Dit zijn van vroeger eenvoudige huisjes met kegelvormige daken, slechts begane grond, geen ramen of schoorsteen,  en de daken zijn los op elkaar gelegde platte stenen. Ze werden gebruikt door landarbeiders en als landheren belasting kwamen heffen dan konden de huisjes snel worden afgebroken en na vertrek van de belastinginner weer worden opgebouwd. In Alberobello staan er in totaal ruim 1400 die grotendeels worden verhuurd als vakantiewoning en door lolkale ondernemers gebruikt als toeristische shops. Overal op het platteland tussen de olijfbomen en de druivenstokken zijn de trullies gemoderniseerd en voorzien van hedendaags comfort. We hebben woensdag wat geslenterd in de schaduw en donderdag  over een mooie groene route gefietst naar Martina Franca. Weer een plaats op een heuvel met een fraai cittá storico.  We hebben overnacht bij een ZooSafarie waarbij we werden gewekt door oergeluiden van  diverse dieren. Vandaag zijn we via een bezoek aan Polignano a mare  en Monopoli  verder gereden naar een CP in Zapponeta waar we heerlijk aan zee  staan en morgen een duik nemen en relaxen aan het strand.

1. Pam Molkenboer:
    1 juni 2018
    Leuk die huisjes. Morgen lekker genieten van t strand.
  2. Ria van Beek:
    1 juni 2018
    Er zijn walvissen gespot voor de kust, bij Gargano, misschien zwemmen ze nog jullie kant op
  3. BertvdB:
    2 juni 2018
    Leuk, kunnen wij ze ook zien.
  4. BertvdB:
    2 juni 2018
    Overigens lees ik net dat er wordt beweerd dat men zich in de Gargano nog altijd bezig houdt met hekseri,j mystiek, en vergaande bijgelovige praktijken.