Vulkaaneifel 1 april 2024

1 april 2024 - Schalkenmehren, Duitsland

Hallo lieve allemaal.

De camper is uit de winterslaap. We zijn een week onderweg in Duitsland en tijdens de reis in Nederland hiernaar toe natuurlijk een eerste MP boodschap in Reeuwijk voor een Lithium accu. Daarna naar voormalig buurvrouw Elly in Ommen voor een koppie, slapen op CP in Hancate, komt Mia een bril halen en…., hoe kan het ook anders, een 2e MP boodschap in Lochum voor een IR sani 800, wat camper/kampeer spullen bij Obelink in Winterswijk en niet te vergeten fietsgerelateerde dingetjes in Bocholt bij Rose.

De volgende stop was Münchengladbach dat zich beperkte tot een overnachting. Daarna naar Mendig voor een bezoek aan het Lava Dome museum, de Wingertsbergwand en een rondleiding door de lavakelders 32 meter diep. Het museum voorziet o.a. in een 3D voorstelling van een gesimuleerde vulkaanuitbarsting. De kelders zijn uitgehakt omdat de lava tot kostbaar basalt stolde. Vanwege de constante temperatuur werden door de bierbrouwers hun vaten in de lava kelders opgeslagen. Ooit telde Mendig 28 brouwers. Momenteel nog 1 compleet met shop en restaurant. De volgende bezienswaardigheid is de Arensberg vulkaan. Een diepe krater die nu vol water staat en omringd is door bergen. We rijden door naar Gerolstein waar we overnachten op de CP naast het zwembad. Bij de prijs voor de CP zit ook electra en voor 2 personen toegang tot het zwembad en daar maken we gretig gebruik van. Als je gaat zwemmen moet je de gehoortoestellen uit doen. Voor ik er erg in had lag er 1 op de bodem van het 3.80 mtr. diepe bad. 1 heb ik gered en een paar kinderen goed in het duiken viste de ander van de bodem. Ik deed wat boodschappen na het zwemmen en na een rustige nacht rijden we naar het Adler en Wolfpark gesitueerd rond een 13 eeuwse ruïne: De Kasselburg. De toren beklim ik en C. maakt beneden plaatjes. In het park is een spectaculaire roofvogel training/show te zien met o.a grote gieren. Die vogels komen heel laag over. Ook kan je getuige zijn van het voeren van wolven. De hele week is het wisselvallig weer in de Vulkaaneifel met regelmatig buien afgewisseld door wat zon. Nadat we uitgekeken zijn in het park rijden we naar Landhaus hotel Mullenborn waar we het diner doen, genieten van mooie wijnen en overnachten.

Vandaag 2e paasdag hebben we bijna de hele dag regen en rijden we naar de IJsgrotten nabij Birresborn. Vanaf de parkeerplaats is het nog 200 mtr. lopen en we weten het eigenlijk al: je kunt er niet in vanwege de vleermuizen die hun winterslaap doen. Tot half april staan er hekken voor de ingangen. Je kunt er in afdalen totdat je ijspegels gaat waarnemen. Dit moet een andere keer b.v. zomers. Vervolgens rijden we naar Wohnmobilpark Schalkenmehren. Tegen 4 uur komt er een bleek zonnetje door en hebben we de camper neergezet op een moderne CP waar alles is geautomatiseerd. Douches en toiletten gaan met een pasje evenals elektra zou je dat nodig hebben. Er staat zelfs een dranken en voedselautomaat.

1. Piet:
    1 april 2024
    Al veel gedaan en gezien gedurende een weekje onderweg!
  2. Bert:
    1 april 2024
    Zeker, Piet.... afgekeken van jullie in the States
  3. Christiene:
    2 april 2024
    Lekker bezig, nu hopen dat het weer ook een beetje goedgezind wordt!
  4. Bert:
    2 april 2024
    Dag Christine dat weer..... dat vlot niet erg. Woensdag en donderdag nog slecht qua verwachting maar in het weekend gaat het richting 25° aan de Moezel.
  5. Nanette:
    2 april 2024
    Lekker actief bezig! Weer hier is ook wisselvallig dus troost je.
    Fijne voortzetting van jullie trip.
  6. Bert:
    2 april 2024
    Dankjewel.... Ondanks regen, wind en kou... maken we er wat van. Het betere weer is in aankomst.
  7. Jojoos:
    Goed bezig!
  8. Bert:
    2 april 2024
    Vinden wij ook. Inmiddels bij Heidsmule in Manderscheid.

Jouw reactie