Fano 21 augustus 2021

21 augustus 2021 - Fanø, Denemarken

Dinsdag 17 aug.

Als we opstaan regent het, waait het pittig en is het afgekoeld. We rijden naar Hamburg en dat gaat toeristisch tuf-tuf. Het is opgeklaard maar het blijft stevig waaien. Na de Elbetunnel rijdt het vlot door en na een pauze met tanken en koffie gaan we Denemarken in en parkeren we bij 1 van de beste bewaarde gevangenkampen uit WO2 in Padborg.. De voormalige barakken zijn nu ingericht als scholen, musea en administratieve ruimten. Zie de foto’s voor een beschrijving. Na het museumbezoek rijden we naar een CP bij een boerenbedrijf in Aabenraa. Denemarken met 405 eilanden en 5.8 miljoen inwoners heeft een constitionele monarchie en als munt de Deense kroon.

Woensdag 18 aug.

Het is bewolkt en druilerig. We rijden een half uur naar Mogeltonder voor een bijzondere kerk en hoofdstraat beroemd om het plaveisel en zeer oude huizen met prachtige erkers. Vervolgens naar Tonder. Eerst doet C een textielmuseum dat in een winkelstraat ligt waar je snel voorbij loopt. Daarna doen we het kunst en cultuurmuseum. Naast het Tondernuseum staat de voormalige watertoren die bij het museum hoort en waar op 8 verdiepingen de stoelen van beroemd ontwerper wijlen Hans Wegner zijn tentoongesteld. Het fraaie uitzicht is inbegrepen. In de middag naar de Vida sluis. Samen met 15 km dijk ooit aangelegd door Boskalis. Een grote- en een bezienswaardigheid even buiten Hojer. We nemen een bier in het naastgelegen restaurant en krijgen toestemming van de uitbater om te overnachten op de parking.

Donderdag 19 aug.

We rijden via Hojer naar het eiland Romo. Onderweg bij een camping servicen we de camper. Het wordt een vriendelijke dag met 19 graden, af en toe zon en een flinke bries. Op het eiland waren we in 2019, dus feest der herkenning. We parkeren bij de haven en maken een wandeling over dijk en strand. Om op het strand te komen zijn er geen parkeerproblemen want parkeren gebeurt op het strand. Helaas mag je er niet overnachten. Daarna rijden we naar Rodding om bij een campershop het Pintrip boek 2021 aan te schaffen waarmee we kunnen overnachten bij particulieren en bedrijven die bij de Pintrip organisatie zijn aangesloten. Inmiddels zijn in Denemarken ruim 300 deelnemers waar je terecht kunt. Vervolgens naar het eerste Pintrip adres in de buurt van Ribe waar we belanden bij een creabea-shop dus kaasie voor C.

Vrijdag 20 aug.

In de ochtend rijden we vroeg naar de Ferry van Esjberg naar Nordby om naar het eiland Fano te komen. Fano is 15 km lang en 4 km breed en heeft prachtige natuur en brede stranden waar je tot aan de vloedlijn kan parkeren. We maken een stop om wat zeehonden vast te leggen en rijden de camper naar de CP in Rindny waar we om een meer staan dat normaal voor vissers , tegen betaling een eldorado is, maar nu is gesloten omdat er vissen zijn die een infectie hebben die niet gevaarlijk is voor mensen maar verspreiding onder andere vissen niet wenselijk is. Het is een prima dag met veel zon en dat nodigt uit tot wandelen naar Nordby en het strand dat een grote speelplaats is voor de vliegeraars.

Zaterdag 21 aug.

Een prima dag om het eiland in de rondte te fietsen. Veel zon en weinig wind . Temp. rond  21 graden. Eerst via fietspad naar Sonderho voor een bezoek aan een fraaie kerk, molen en koffie. Vervolgens wat kris kras door het dorp en over het strand naar Nordby. Hier en daar een stoppie bij een bunker en uitzichtpunten met oude bakens voor vissers. Fotomomenten genoeg dus er staan weer wat albums op de blog.

fano_20-08-2021   (20)

1. Christiene:
    21 augustus 2021
    Mooie plaatjes. Mogeltonder vond ik ook erg mooi, kasseien en hele leuke huisjes. Én een mooie kerk!
  2. Bert:
    21 augustus 2021
    Ja eens Christiene Bijzondere kerk met vissersboten aan het plafond. Over het plafond door schilders liggend op hun rug. Een plaatje.
  3. Ria:
    21 augustus 2021
    Mooie foto’s weer, verheug me op de volgende. Heeeeeeeeeeeeeeel veel plezier.
  4. Bert:
    22 augustus 2021
    Dankjewel... Mooie omgeving de eilanden. We doen er nog een nachtje bij. Goed toeven hier. Fijne vakantie in het Brabantse / Limburgse.
  5. Ria van Beek:
    22 augustus 2021
    Geweldig verslag, ik heb het met plezier gelezen. Van Denemarken herinner ik me alleen een rit met trein en bus naar Legoland, heuvelachtig landschap en heel vriendelijke, relaxte mensen.
  6. Bert:
    22 augustus 2021
    Dankjewel, Ria. 10 jaar geleden vlogen we met dochter en kleindochter op Billund Ze vonden het geweldig daar in Legoland. Nog een nacht extra op Fano. Mooi eiland.
    Groetjes
  7. Nanette:
    22 augustus 2021
    Dus je hebt geen kind meer aan Claudette na Ribe.😜 In NL momenteel stortbuien met veel wateroverlast in Friesland. Geniet van jullie 🌞
  8. Bert:
    22 augustus 2021
    Nanette C is inderdaad helemaal lief bezig. Wat triest voor de Friese bewoners Wjj zitten heerlijk buiten in de zon. Mooi land.. Mooi eiland.
    Groetjes.
  9. Marianne Dubbeld:
    22 augustus 2021
    Prachtige plaatjes Bert en Claudette, geniet van jullie Deens avontuur.
  10. Bert:
    22 augustus 2021
    Dankjewel, Dubbeld... Gaan we zeker doen.