Lonstrup 25 augustus 2021

25 augustus 2021 - Lønstrup, Denemarken

Zondag 22 augustus.

Weer een mooie dag op het eiland Fano. Op de fiets naar diverse korte wandelingen in fraaie natuur. Over de  klitplantage en 1 via uitzichtpunt Albue Bugt  We lopen langs bij een grote eendenkooi waarvan er nog 2 bestaan op het eiland. Daarna fietsen we naar Nordby om een Troll te zoeken, een fraai houten kunstwerk waarvan er tien in Denemarken zijn te vinden. Ze zijn goed verstopt in het bos, langs het water of boven op een auto en gemaakt door recycle kunstenaar Thomas Dambo. De trollen zijn overal je moet alleen goed zoeken. Als we terugkomen openen we ons terras en genieten van de zon.

Maandag 23 augustus.

Als we opstaan kan het niet blauwer. Onze laatste dag op Fano besluiten we te fietsen naar Nordby strand, de fiets te parkeren en het noordstrand tot aan de punt van het eiland te wandelen. Een stuk strand van een km of 3 waar geen verkeer is toegestaan behalve de wandelaar en de vogels. Een weldadige rust met prima weer. Als we terug zijn op de CP, douchen, eten, de camper servicen en naar de ferry. Het is half 5 als we aankomen bij onze 2e Pintrip: het VW- en retro museum met een klein café in Ulfborg dat we dinsdag willen bezoeken maar pas woensdag open is. We worden hartelijk ontvangen en krijgen behalve een plek voor de camper een terras in de zon. De oudste kever die er staat stamt uit 1949. Helaas volgende keer beter.

Dinsdag 24 augustus.

Vandaag rijden we naar het eiland Mors over een dam waar we de camper parkeren bij een Kro (hotel / restaurant) in Gullerup aan de Limfjorden uit het Pintripboek. We staan aan het strand met mooi uitzicht op een klif en over het water. We wandelen naar de Hanklit, een klif van ruim 60 mtr. boven zeeniveau en een steile rakker om boven te komen. Via het strand terug en zo waren we een paar uur onderweg.

Woensdag 25 augustus.

In de ochtend even een dipje in het weer. Gisteravond was een verandering merkbaar met bewolking en windkracht 6/7. Als we het eiland Mors verlaten regent het even stevig. Tegen 10 uur klaart het op en het wordt een prachtige dag. In Thisted doen we boodschappen bij Aldi en rijden daarna naar het glas- en galleriedorp Lonstrup, 100 km noordelijker. We parkeren bij Keramoda, een Pintrip adres. We krijgen de sleutel van wc en douche en stroom is hier gratis. De hele tuin met divers meubilair mogen we gebruiken. Een prima stek. Er is in de gallerie een potbakkerij en we kunnen kijken naar 2 potbakkers. In de middag slenteren we door het dorp en de nodige shopjes zijn aan C. goed besteed. Daarna een wandeling door duin en over strand waar we getuige zijn van het beschermen van het strand door plaatsen van rotsdammen en ophogen met zand.

lonstrup_25-08-2021 (16)

1. Ria van Beek:
    26 augustus 2021
    met plezier gelezen
  2. Bert:
    26 augustus 2021
    Mooi zo, Ria. We gaan er nog ruim een maand mee door.
  3. Maureen:
    28 augustus 2021
    Jammer van het gesloten VW retro museum. Wel genoeg andere mooie dingen en natuur te zien!
  4. Bert:
    28 augustus 2021
    Helemaal eens, Maureen. Mooi land. VW is voor de volgende keer als we van Fano afkomen.
  5. Nanette:
    1 september 2021
    Claudette met wat voor merk/type fototoestel en objectieven fotografeer je?
  6. Bert:
    1 september 2021
    Dag Nanette, een G7 systeemcamera van Panasonic. 12-60 /14-140 /100-300 en regelmatig met de Huawei P20 pro. Groetjes uit omgeving Nyborg, Funen.