Mons Klint zaterdag 11 september 2021

11 september 2021 - Borre, Denemarken

Woensdag 8 september rijden we naar Roskilde en parkeren we op een groot terrein in de haven. We lopen naar de Dom, kathedraal, waar vele leden van het koningshuis begraven liggen vanaf 950 na Chr. Mooie tombes die rijkelijk zijn versierd. Daarna bezoekt C. het Vikingmuseum en loop ik in de zon door de haven. Tot slot parkeren we op een camperplaats in de haven van Rodvig bij de Stevens klint. Donderdag op de fiets om een aantal bezienswaardigheden langs de kust te bezoeken, een ondergronds fort uit de koude oorlog, krijtrotsen, en een mooie vuurtoren. Na een dag teuten, boodschappen in Hendige en 40 km fietsen tot slot een bier bij de camper in de zon. Na 2 nachten in de haven rijden we vrijdag 10 sept., via een brug over de StegeBugt het eiland Mons op en bezoeken we het kerkje bij Keldby dat om zijn goed bewaarde fresco’s de moeite waard is. We parkeren op een CP zonder voorzieningen, behalve wat afvalbakken, in het bos vlakbij het Geocenter van Mons-Klint. Vervolgens een wandeling van 2 km naar de krijtrotsen waarbij je over ruim 125 mtr. hoogte en 500 traptreden moet afdalen om het strand met keien te bereiken. Tja en dit is geleend. Mooi zicht op de krijtrotsen. Daarna 500 treden omhoog.!! Vandaag, zaterdag, fietsen o.a naar KlintsholmHavn waar we een koppie doen tegen een prijs die we niet eerder tegenkwamen in Denemarken. 20 kronen voor 2 koffie.  Vervolgens fietsen we dwarsover naar het slot LiseLund dat niet te bezichten is maar waar je in een prachtige tuin kunt wandelen. Het slot is vernoemd naar Lisa, hier deed Christian Anderson zijn inspiratie op voor zijn sprookjes.

mons klint_11-09-2021 (15)

1. mianno:
    11 september 2021
    Mooi trippie en mooie foto's !!
  2. Bert:
    11 september 2021
    Nou zeg dat wel...M & A... Rust en ruimte en een veelzijdige natuur. Het loopt bijna op z'n eind,
  3. Lizette:
    11 september 2021
    Wat een mooi verslag weer Bert!!
  4. Bert:
    12 september 2021
    Dankjewel, we doen het met plezier en nog zeker deze maand.