Beverwijk 20 mei 2022.

20 mei 2022 - Heemskerk, Nederland

Vrijdag 20 mei 2022.

Maandag 16 mei, de aankomst van C en K die een paar dagen in Ruinerwold hebben doorgebracht. We ontvangen ze met koffie en daarna settelen ze met hun huissie op wielen. In de middag op de fiets door het natuurgebied Bargerveen waar we regelmatig stoppen voor het lezen van infoborden. In de avond gezellie met 6 bij elkaar. Dinsdag stond in het teken van de verjaardag van Zwaag Ed. In de ochtend koffie met gebak, in de middag en avond een borrel. Er tussenin aan de wandel met het fototoestel in het natuurgebied waar we eerder al aan het fietsen waren. Woensdag fietsen we naar het veenpark in Barger-Compascuum waar veel te zien en te lezen is over de historie van het veen en de leefomstandigheden van toen. Het is openlucht met zelfs nagebouwde plaggenhutten. Een treintje brengt je naar een veengebied waar je uitleg krijgt over het veensteken. In de avond na het eten moeten we op huis aan en nemen afscheid van C, K, R en E. Zij blijven nog een paar dagen. Het blijkt dat de schotel buiten de camper is ingeklapt dus moet er met een spanband geknutseld worden voor vertrek. Dus klus voor thuis. We tanken in Emmen en zijn rond 21.00 thuis.

Het dorp Zwartemeer (het heeft ruim 3000 inwoners) is in 1871 ontstaan ten zuiden van het verdwenen Zwarte Meer. Dit was een circa 100 hectare grote meerstal (hoogveenmeer) dat de oorsprong vormde van het beekje Runde. Het is bij de ontginning van het veengebied drooggelegd en verdwenen. Het veengebied was onderdeel van het grote Boertanger Moeras.

1. Jojoos:
    20 mei 2022
    Jullie hebben gezellige dagen gehad😃
  2. Bert:
    20 mei 2022
    Zeker en prachtig weer in tegenstelling tot vandaag. Bakken water.
  3. Christiene:
    20 mei 2022
    Hebben genoten van elkaars gezelschap!
  4. Bert:
    Zeker..... Gauw weer overdoen
  5. Jojoos:
    21 mei 2022
    Dat is wel goed voor de natuur😊
  6. Bert:
    22 mei 2022
    Ja dat klopt het schiet omhoog in de tuin.