Bladel 28 september 2023

28 september 2023 - Bladel, Nederland

Maandag 25 september 2023. We staan op en het is fris een graad of 12 maar de zon schijnt. Na ontbijt bij ons laatste FP adres, een agricultura, rijden we ruim 100 km over de tolweg, ff comfortabel, naar een camping in Bellignies. Een kleine kneuterige waar je uiterst vriendelijk door de eigenares wordt ontvangen en een rondleiding krijgt. Hoofdzakelijk stacaravans uit een vorig leven en wat tourplekken. Het oude sanitair uit 1966 staat er nog als souvenir en eerbetoon aan de vorig eigenaar(s). Het nieuwe gebouw is ruim, modern en schoon. Voor 2 nachten betalen we Euro 32,88 die 88 is voor de taxe sejour. Na een koffie bij de plaatselijke brasserie fietsen we naar Bavay voor wat contanten uit de GEA en boodschapjes bij de super. Daarna een mooi rondje met knooppunten. Jawel. Het is tegen vijven als we terugkomen, dan is de eigenaar aanwezig om ons in te schrijven. Taken zijn duidelijk verdeeld.

Dinsdag 26 september. Bij het gemeentehuis krijgen we een route: les Carriéres du Bavaisis. Na de koffie bij de plaatselijke brasserie fietsen we onder prima weer de route en als we aankomen in Bavay betalen we 6 euro pp om het archeologisch museum en opgravingen te bezoeken uit de Romeinse tijd. Mooi om te zien hoeveel werk er van is gemaakt om de overblijfselen te beschermen tegen weersinvloeden door o.a. overkappingen. Overigens gaan de opgravingen en het conserveren nog steeds door. Langs de hele route in de diverse gehuchten, ook in het museum niet, geen horeca…..tot een afdaling in een bosrijk gebied wanneer we op een paar km van de camping zijn, zich een verkeersbord “STOP” opdoemt Vervolgens na de kruising café Merielle met een groot terras. Wat een cadeautje. Een bier en chips zijn de beloning. Als we op de camping zijn gaat de zon snel onder en douchen we.

Woensdag 27 september. Na ontbijt verlaten we de camping en moet er getankt worden. Op de grens van Frankrijk en België hebben we de keus in 1 straat van 3 tankstations. Na ruim 200 km nemen we plaats met de camper op camping Hooijberg in Bladel. Het is inmiddels een uur of 3 en we pakken de fiets om bij Appie in Bladel wat boodschappen te doen. Wat een contrast met Frankrijk. Het is hier druk!! Daarna fietsen we naar camping de Karpermolen waar we vorig jaar voor een fiets4daagse waren…. ff kijken. Nou die is er nog. Morgen mooi fietsen want het weer blijft prima.

Donderdag 28 september. We hebben een comfortabele camping maar wel 1 met regeltjes. Overal hangen A4tjes. Hele ruime plekken en prima sanitair. Daarnaast een boerderijwinkel met heerlijke producten.  We kopen bier, geiten- en brandnetel kaas en verlengen het verblijf  tot zaterdag. Vandaag pakken we de fiets en doen een knooppuntroute  door de Kempen. Het wordt er 1 van bijna 50 km en door de pauzes, o.a. koffie en kopen van Turkse mutsen, zijn we er de hele middag mee bezig. Het is goed weer dus kunnen we nog mooi buiten zitten. Morgen naar het doktersmuseum in Hilvarenbeek.

bellignies_26-09-2023  (18)

1. Jojoos:
    28 september 2023
    Goed bezig! En wat een tref dat het weer goed blijft.
  2. Bert:
    30 september 2023
    Zeker twee hele leuke musea in Hilvarenbeek. Maar in de middag wel een behoorlijke bui.