Kiruna Zweden en Narvik Noorwegen

27 mei 2017 - Narvik, Noorwegen

Vrijdag 26 mei 2017.

Wat een feesie, We rijden door witte landschappen met zon en sneeuwbuien vandaag. We reden van Storfjord richting Kiruna en dat is de grens over naar Zweden. We zijn weer terug in Zweden, tanken voordelig, shoppen voor een week tegen redelijk prijzen  en zitten op 40 km van Kiruna in de zon. Het is de eerste dag van deze trip dat dit kan. Het is windstil en volop zon. We hebben de LMC op een CP staan met wat faciliteiten en zo komen we de nacht door, WiFi gaat ondanks de PowerWiFi antenne niet lukken in dit afgelegen witte gebied.

Zaterdag 27 mei 2017.

Vanaf de CP rijden we onder zonnig weer naar Kiruna en bezoeken daar een systeembolaged en doen een koppie bij de circle-K waar we ook water innemen. Kiruna kende in de hoogtij na de oorlog 27.000 inwoners met een bloeiende economie te danken aan het ijzererts  wat uit de mijnen omhoog werd gehaald en sinds 1902 per trein naar de haven van Narvik in Noorwegen werd vervoerd. Door de teruglopende activiteiten in de mijnen ligt het inwonertal nu op 19.000. We spotten enkele fraaie kerken en een eland op weg terug naar Noorwegen. We zijn beland in Narvik, een middelgrote plaats die grootdeels in 1940 door Duitse bommen werd verwoest. In 1902 kreeg het de stadsstatus. We staan in de haven van de stad en hebben toestemming voor een overnachting gevraagd waar gebruik gemaakt kan worden van douche en toilet.

kiruna-narvik_27-05-2017 (13)

1. Mianno:
    27 mei 2017
    Ziet er mooi uit! We missen nog de foto met de kerstman ;-)
  2. Bert:
    27 mei 2017
    Hee jongelui hoe gaat het?. Die foto hebben we in 2005 al gemaakt, bedoel laten maken want je mag dat niet zelf en moet er voor betalen.
    Overigens letten jullie goed op! complimenten!! We hebben geanimeerd in het engels met Santa gesproken en hem de hand geschud. Verder hebben jullie de groeten en verwacht hij jullie beide binnenkort!!