Lostrup, Denemarken 14 juni 2019

14 juni 2019 - Hirtshals, Denemarken

Donderdag 13 juni 2019.

Na een douche in de gallery doen we 2 dorpen: Logstor en  Aggersborg, ligging aan het smalste deel van het Limfjord. Zij hebben historische waarde met o.a een vestingwal van de Vikingen uit 920 en een 4 km lang met de hand uitgegraven kanaal. Onderweg naar Hirtshals rijden we het strand op bij Lokken en voor een wandeling langs de zee. Ten zuiden van Hirtshals nog een bezoek aan een deel van de Atlantic wall waar in 1943-44 ruim 50 bunkers zijn gebouwd door de Duitsers. De Denen hebben er een bunkermuseum van gemaakt. Imposant. Het is half zes dat we de camper in de duinen parkeren. Een mixparking op grind, zonder voorzieningen waar ovenachten is toegestaan.

Vrijdag 14 juni 2019.

We staan half 9 op…..Het is goed slapen in de duinen. Vandaag in de ochtend zon, in de middag, wolkjes, 20 graden, in de avond regen met een prachtige dubbele boog. Het wordt een dag van bewegen. We lopen het strand op waar nog 3 overblijfselen van weggezakte bunkers te zien zijn. Een lekkere wandeling en vervolgens op de fiets naar de vuurtoren van Lonstrup. Deze toren staat op een enorme zandduin/vlakte. Ooit gebouwd in 1900 en dienst gedaan tot 1968. Daarna werden de omliggende gebouwen museum wat niet een lang leven beschoren was. Stormen hebben er voor gezorgd dat alles behalve de toren is ingestort. Rondom de toren ligt het bezaaid met bakstenen waar kinderen fraaie mozaïeken en teksten mee maken die je van bovenaf kan bewonderen. Boven een prachtig uitzicht over de steile grillige kust en de enorme zandduinen. Op tijd thuis voor wat buien. Douchen in de camper en we slapen nog een nacht in de duinen. Morgen, zaterdag naar Hirtshals voor wat musea bezoek.

De foto’s volgen later.

1. Christiene:
    14 juni 2019
    Klinkt goed allemaal
  2. BertvdB:
    14 juni 2019
    Ja wij vermaken ons Christiene, groetjes aan Kozeman.