Chouzé sur Loire, maandag 9 september 2019

9 september 2019 - Chouzé-sur-Loire, Frankrijk

Maandag 9 september 2019

Het  is mooi in de Vendee. En….het weer werkt mee. We bezoeken zaterdag het dorp Vouvant dat zich kenmerkt door historie en ateliers met exposities. Vouvant heeft een grote, heerlijk rustige CP met service voor 5 euro per overnachting. Billets haal je bij de boulangerie. Helaas kunnen we de abdij niet bezoeken wegens restauratie. We beklimmen de 45 mtr. hoge toren van een voormalig kasteel, een mooi uitzicht is de beloning.  Van het touristburo ontvangen we een plattegrond met wandeling die voorziet in alle bezienswaardigheden. Dit is iets voor zondagochtend. In de middag doen we een aantal exposities waarvan er 1, kunst op plexiglas de meeste aandacht vroeg en we ons de techniek laten uitleggen. Onder een heerlijk zonnetje nemen we een wijn op een gezellig terras. In de avond lopen we vanaf de CP nog een keer naar het dorp om iets aan avondplaatjes te doen.  Maandagmorgen 09-09 is het 6 graden, we zien af van een fietstocht en rijden naar het noorden. Onderweg naar een CP aan de Loire bezoeken we het volgende dorp op onze route: Candes-Saint Martin met een michelinster waar Sint Maarten aan het eind van de 4e eeuw stierf. Als we het Panoramique piéton hebben gelopen wacht een prachtig uitzicht. De Loire en de Vienne komen hier samen. De naastgelegen plaats Montsoreau herbergt een gangenstelsel, 3 km van voormalige grotwoningen en winning van tufsteen voor de bouw van kastelen aan de Loire en werd in de vorige eeuw tot in de 70e jaren gebruikt om champignons te kweken. Van de 3 km is 500 mtr. geopend voor  publiek en ingericht als museum over de intensieve arbeid onder 13 graden en 70% vochtigheid. http://www.troglo-sautauxloups.com . Aan de eind van de middag parkeren we de camper op de CP van Chouzé sur Loire. Wat nieuws deze vakantie: in de avond gaat het regenen!! Morgen beloofd een prachtige dag te worden voor een fietstocht langs de Loire.