Loire en Sarthe woensdag 11 september 2019

11 september 2019 - Saint-Biez-en-Belin, Frankrijk

Woensdag 11 september 2019.

En jawel prachtig weer, dinsdag 10 september, dus op de fiets langs de Loire naar Fontevraud-l’Abbaye voor een bezoek aan de Benedictijnse abdij met kloostergebouwen waar ooit de monniken en nonnen zich dagelijks bezig hielden met de kloosterregels.  Dit in een soort zelfvoorzienend dorp.  Onder het bewind van Napoleon werd het een gevangenis / straf- werkkamp voor maximaal 1000 gevangenen waar in de hoogtijdagen er 2000 zaten. De omstandigheden laten zich raden. Na 1962 kreeg het zijn oorspronkelijke vorm terug. We liepen een rondwandeling met audioguide wat een goed beeld gaf van de abdij maar soms wat langdradig. Met een omweg door de druivenvelden over Saumur terug op  Chouzé aan. Vandaag reden we richting ons volgende dorp: Saint-Céneri-le Gérei via een tussenstop op een CP in Saint Biez en Belin (sorry ik verzin die namen niet). De eigenaren Corinne en Didier zijn camperaars. Een pracht stekkie voorzien van toilet, douche en plek in de boomgaard. Vandaag hebben we na 80 km sturen nietsdoendag onder de zon. Lunch op eigen terras compleet  met wijnproeverij. Morgen bij goed weer fietsen in een omgeving waar je uitsluitend piepkleine gehuchten vindt.

loire-sarthe_11-09-2019 (9)