Cap Frehél 15 september 2023.

15 september 2023 - Fréhel, Frankrijk

Zondag 10 september. We worden gewekt door getik dat af en toe serieuze vormen aanneemt dus niet met de fiets maar met de camper naar het museum in hartje Sainte Mere Eglise. Daar zijn we een paar uur zoet geweest. Het is verspreid over 4 gebouwen en vertelt het verhaal over de landingen van de parachutisten op de kust van Normandië Er hangen vliegtuigen en er staat een zweefvliegtuig waar zelfs behalve bemanning ook een jeep in werd vervoerd. Je kunt ook zien dat met landen van de zweefvliegtuigen het niet altijd goed ging van de ruim 500 zijn er 100 gecrasht. Tijdens ons bezoek gaat af en toe de hemel huilen met grote tranen. Na het museum zitten we binnen in een bar voor en koppie en rijden vervolgens door nogal heuvelachtig gebied naar een camping in Omonville La Rogue. 1 maal op de camping klaart het op en kunnen we in de zon zitten. Het is zondag dus een fles wijn mag.!!

Maandag 11 september. We hebben wat pech met de buitendouche aansluiting dat resulteert in wat natte doeken. Gelukkig goed weer dus het droogt. We stappen op de fiets en na nog niet 1 km zitten we op het terras aan de haven met prachtig uitzicht voor een koppie. Het is heerlijk fietsen langs de kust hoewel er af en toe flink geklommen moet worden. Op het keerpunt bij Nez de Jobourg doen we crêpes bij een Brasserie en gaan op de camper aan. Morgen stukkie rijden.

Dinsdag 12 september rijden we zo’n 150 km om in de buurt van de Mont St. Michell naar ons 5e FB stekkie te gaan. Het boek vermeld dat het om een resto gaat met voornamelijk grillgerechten van eigen slacht. En 5 plaatsen voor campers. Bij aankomst is wat verbazing ons deel . We worden gedirigeerd naar een grasland achter het resto en daar staan inmiddels 20 campers. Later worden het er nog meer. De eigenaar heeft een prima formule: om 18.00 uur kan je bestellen tot 20.00 uur, waar hij een buitengrill voor heeft en groot overdekt terras. Voor 12 euro heb je een avondmaal.

Woensdag 13 september. We zijn op ongeveer 7 km van de Mont St. Michelle en dat gaan we op de fiets doen. In een ver verleden waren we hier met een caravan en deden een camping in Pontorson. Dus ook daar gaan we langs. Er is wat veranderd bij Mont St. Michell : Je kunt er niet meer parkeren met de auto. Er rijden nu pendelbussen. Het was rond half 12 dat we aankwamen en er liep heel veel volk. Omdat we er in het verleden een paar uur binnen zijn geweest hebben dat nu aan ons voorbij laten gaan. De Mont Saint-Michel is gebouwd op een rotsachtig eilandje. Door de eeuwen heen zijn hier allerlei architectonische juweeltjes aangelegd: de pre-romaanse kerk, de abdijkerk uit de 11e en 15e eeuw, en de romaanse en gotische kloostergebouwen. Tijdens de Franse Revolutie werd de abdij als gevangenis gebruikt, maar sinds 1874 is hier de Dienst van Historische Monumenten ondergebracht. Er is zelfs weer een (kleine) kloostergemeenschap aanwezig, sinds 1969. We fietsen naar Pontorson en doen een koppie bij een bar / tabac, raken aan de praat met een paar Hollanders die daar in de buurt wonen. Via een mooie route langs de kust komen we bij de camper in Courtille en zitten we met een bier in de zon. ’s Avonds eten we bij onze gastvrouw / heer. Het grillen gebeurd in grote hoeveelheden aan de straat en deze staat dan ook blauw. We hebben er een heerlijke witte droge bij, kortom alles lekker. Morgen weer verder Bretagne in.

Donderdag 14 september We zeggen wat camperburen gedag die we later weer treffen op de camping in Cap Frehel. Een dik uur rijden en onderweg in een bar / tabac aan de cappuccino 3 euro voor 2 koppies. Als we aankomen blijkt de receptie van de camping om 3 uur bemand te worden dus gaan we aan de wandel en kijken op een naastgelegen camperplaats waar we niet willen staan. Na inschrijven mag je een plek zoeken en dat is opletten voor een vlak stukkie. Er is ruimte genoeg behalve aan zee daar staat het redelijk vol.

Vrijdag 15 september. Doodstil dus een prima nacht. Wat heiig als we opstaan, inmiddels is er een graad of 8 af en zitten we rond de 22 graden. Prima weer voor een fietstocht. We rijden eerst naar Frehél voor een bakkie op een terras bij de plaatselijke bar. Daarna naar de vuurtoren en tot slot naar fort la Latte. Ziet er allemaal imposant uit en de kust met zijn rotspartijen is een plaatje. Op de terugweg bij een bar / brasserie een koffie Breton. Dat is 1 met calva. En voor C een gallette met ham, kaas en ei. In de avond gaan we naar het terras van de camping en zitten aan een bier en een pizza uit de doos. Morgen verder richting west.

cap frehel_15-09-2023 (10)

1. Jojoos:
    15 september 2023
    Dat was een heel verhaal. Goed bezig. Wij morgen naar Vlieland. De boot gaat om 09.05 uur, dus dat wordt op tijd opstaan. Vandaag het Planetarium in Franeker bezocht. Aanrader! Daarna richting Harlingen om te kijken waar die boot vertrekt. In de hal waar de receptie huist kaartjes gekocht bij zo’n zuil. Ging goed. Als 65+ krijg je een euro korting! Als je kaartjes bij de receptie koopt moet je 2 euro extra betalen🧐. Dat noemen ze service.
  2. Brrrt:
    15 september 2023
    Ja mooi eiland tis een stukkie varen. Planetarium deden we kort geleden toen we in Hitzum stonden met dochter en kroos. En een jaar of 40 geleden toen het nog 1 pandje was. Wat voor jullie een aanrader is : het 't Andere museum in leeuwarden. Kijk eens op de site. of misschien waren jullie er al.
  3. Nanette:
    15 september 2023
    Zo al weer een hoop gezien en meegemaakt! Klinkt goed allemaal. Wat is FB in je verhaal? En je maaltijd voor € 12, was dat per persoon? Geniet ze verder!
  4. Brrrt:
    16 september 2023
    Inderdaad, Nanette Per persoon France Passion een organisatie waarbij ondernemers en particulieren hun terrein beschikbaar stellen voor camperaars. https://www.france.fr/nl/bereid-je-reis-voor-naar-frankrijk/france-passion-gratis-camperstandplaatsen
    Het moet dus zijn FP
  5. Piet:
    17 september 2023
    Mooie verhalen en ook leerzaam en interessant voor de lezer
  6. Brrrt:
    17 september 2023
    Klopt , Piet. Ook zeer handig als naslagwerk in tekst en foto's.
  7. Nils Kaan:
    19 september 2023
    Cap Frehél, prachtig daar. Als kind een paar keer op vakantie geweest. Toevallig had ik het er met mijn moeder vanmorgen over. Mijn vader was altijd bang dat ik van de rotsen zou kletteren.
  8. Brrrt:
    19 september 2023
    Dag Nils ik herken dat wel. Claudette vindt dat ik te dicht aan de rand sta. Hele kust Normandié is inderdaad prachtig. Suk6 met de spoeling.