Pointe du Hoc 9 september 2023

9 september 2023 - Picauville, Frankrijk

Dinsdag 5 september rijden we naar Honfleur prachtig over de Pont de Normandie en parkeren op een CP even buiten het centrum. Er kunnen hier 20 campers staan. Er zijn nog enkele plekjes vrij. Niet een CP om te blijven want het is zeer rumoerig door verkeer op een naast gelegen viaduct. Met de fiets rijden we naar het centrum en dat is feest der herkenning. Met de vorige camper waren we hier eerder. We slenteren wat door het stadje dat steile straten kent.  We gaan de Catharine kerk in die rijk gedecoreerd is, bezoeken wat kunstgaleries en doen een koppie bij een brasserie. Op de terugweg naar de camper bij de Mac langs en daar blijkt mijn voorband lek. Stuk lopen langs wegen waar de Fransen het rechterpedaal weten te vinden. 1 maal bij de camper de fietsen erop en naar ons 3e FP adres. Omdat het wat later op de dag is hebben we enige file rond Caen We komen aan bij een bedrijf waar je tussen de appeltjes staat. En cidre, cavaldos en jus de pomme kunt kopen. Een heerlijk rustige stek met sanitair en vriendelijke ontvangst. We gaan wat proeven en komen terug met wat flesjes cidre.

Woensdag 6 september. Het wordt niet lager in temperatuur deze week in de omgeving waar wij zitten. Het voordeel is dat we veel aan de kust vertoeven. We rijden vandaag na het wisselen van band op de fiets naar Longues sur mer en gaan het touristburo in voor wat info. Vervolgens naar het strand om de verdedigingswerken van de Atlantic wall te bekijken. Daarna via een kustroute voor fietsers naar Arromanches waar we een kaartje kopen voor het museum dat alles vertelt over de bevrijding van Normandië en de aanleg van de kunstmatige haven via prefap in Schotland gebouwd en getest. na D-day in Juni, is deze gebruikt in aug/sept. 44 om mensen en materieel aan land te brengen door de geallieerden. Het museum is een moderne kale betonbak maar met prachtige animaties.  We doen erna een koppie en fietsen dezelfde weg terug. We douchen en ruimen alles op zodat we morgen kunnen vertrekken om de camper te servicen en boodschapjes te doen.

Donderdag 7 september. Met opstaan is het mistig in de boomgaard, dit tot een uur of 11. De  rest van de dag is het zonnig en onverminderd warm. We rijden een paar km naar Bayeux om boodschappen te doen en daarna nog een half uur tot de volgende bestemming. We plaatsen de camper op een CP achter een grote boerderij met ruime plaatsen waar we kunnen lozen en water innemen. Stroom is inclusief dus leggen we de camper aan het 220 infuus.  Voor de plaatsfanaten…. we staan even buiten Englesqueville la Pencee. We stappen op de fiets en gaan op verkenning over een fietspad langs de kust en kijken voor morgen waar eea zich bevindt. Eerst langs een grote camping bij Omaha beach. Daarna even kijken naar het tarief van het D-day museum. Tot slot naar Saint Laurent sur mer waar gedenkelementen van r.v.s. op het strand staan. Op de terugweg langs een bar voor een bier op het terras.

Vrijdag 8 september We fietsen de hele dag zoveel mogelijk over fietspaden dicht langs de kust en ondertussen bezoeken we het D-day museum in Vierville sur Mer waar we ons verbazen over een vouwbrommer. Daarna een Amerikaanse begraafplaats met een bezoekerscentrum waar 9000 soldaten zijn begraven. Vervolgens een stuk fietsen over het strand en we eindigen bij Pointe du Hoc om te informeren of een rolstoel voor C. beschikbaar is zodat we zaterdag het terrein over kunnen waar veel te zien is m.b.t. het bevrijden van het gebied door de Rangers vanuit zee.

Zaterdag 9 september. We servicen de camper, betalen 20 euro voor 2 nachten en rijden naar Pointe du Hoc. Hier is veel strijd geleverd in juni 44 en om de Duitsers te elimineren zijn Rangers via touwen en ladders die vanuit zee over de klif werden geschoten naar boven geklommen. Ook de kapot geschoten en gebombardeerde bunkers zijn getuige. Vanuit een bezoekerscentrum is er een wandeling over het terrein waar je niet de enige bent. Je treft vooral Amerikanen en Engelsen. Daarna rijden we naar Utah beach en daar staan verschillende monumenten en infoborden om je te infomeren over WOII in Normandië. We komen terecht in een brasserie die over een bunker is gebouwd en dat is ingericht met overblijfselen vanuit 40-45. Tevens veel foto’s en handgeschreven namen van veteranen. Een prachtige verzameling maar helaas de reden waarom. Tot slot wat boodschappen bij U-super dat tevens een CP blijkt te zijn. Wij willen er niet staan en rijden naar ons 4e FP adres dat op 5 km van Sainte Mere Eglise ligt. Morgen naar het Air Borne museum.

1. Jojoos:
    9 september 2023
    Indrukwekkend verhaal. Ik hoor je over Bayeux. Het tapijt van Bayeux al eerder gezien? Beeldt de slag bij Hastings uit. Wij hebben toen een onderzettertje gekocht als kleine herinnering die we vrijwel dagelijks gebruiken
  2. Bert:
    9 september 2023
    Bayeux deden we jaren terug 70 meter tapisseri.
    Jammer dat toen de audioguide niet in het Ned. was.
  3. Lizette:
    9 september 2023
    Weer een hoop gezien en meegemaakt lees ik, fijne tijd nog. Het warme weer zal nog even aanhouden waarschijnlijk
  4. Bert:
    10 september 2023
    Dag Lizette, veel indrukken inderdaad. Wat een operatie om Normandië te bevrijden. Mooie musea met veel moderne audio en video techniek.
  5. Christiene:
    9 september 2023
    Mooi verhaal weer. In 1996 zijn we daar geweest met de jongens. Pointe du Hoc lag toen in de mist, dat maakte het nog indrukwekkender dan het al was.
  6. Bert:
    10 september 2023
    Er is denk ik veel veranderd sinds 96. Een bezoekerscentrum en looproute, ook voor wheelers!! En fraaie info borden met tekst in Engels en Frans.
  7. Pam Molkenboer:
    10 september 2023
    Leuk om te lezen. Zijn wij ook jaren geleden geweest met de jongens.
  8. Bert:
    10 september 2023
    Dag Pam, heel veel te zien omtrent de landing op de kust van Normandië in juni 44.
  9. Ria:
    10 september 2023
    Mooi verhaal. Wij zijn er heel lang geleden met de meiden geweest. Erg indrukwekkend.
  10. Bert:
    10 september 2023
    Ja Ria zeker indrukwekkend en de musea worden steeds moderner en interaktiever. Je krijgt een goed beeld van wat er is gebeurd.
  11. Piet:
    10 september 2023
    Gruwelijk wat zich hier heeft afgespeeld om ook ons Nederland te bevrijden. Echter, er is nog niet veel veranderd in de tussentijd, kijk naar wat zich afspeelt in o.m. Oekraïne.
  12. Bert:
    10 september 2023
    Zolang we te maken hebben met dictators van deze orde en tijd gaat het niet veranderen. Het is wel zeer indrukwekkend hoe het in de musea hier in beeld wordt gebracht.
  13. Marianne Dubbeld:
    10 september 2023
    Mooie en indrukwekkende foto`s.
  14. Bert:
    11 september 2023
    Dankjewel...Ja Marianne af en toe weet je niet wat je ziet. Best heftig. Na een kust vol historie en 4 musea zijn we weer op de hoogte.
  15. Nanette:
    13 september 2023
    Wat indrukwekkend allemaal! De rillingen lopen over mijn rug. Plekken die iedereen gezien zou moeten hebben. Al die mannen die hebben gevochten en geleden voor onze vrijheid!
    Jullie maken veel mee!
  16. Bert:
    13 september 2023
    Dag Nanette. Inderdaad zeer indrukwekkend. Hier langs de Normandische kust is heel veel te zien op het gebied van D-day. Voorlopig ligt dat achter ons en zitten we in Bretagne.