Gilleleje 4 september 2021

4 september 2021 - Gilleleje, Denemarken

Woensdag 1 september.

Na 2 nachten slapen aan het strand servicen we de camper in Keterminde en zetten koers naar slot Egeskov. 50 km tuffen. Een ticket voor het slot, talrijke musea met klassieke vervoermiddelen en toegang tot de tuinen. Bijzonder bij de motoren is dat ze hangen en op die manier uitstekend zijn te bezichtigen. In de middag rijden we naar Pintrip 8, een bierbrouwerij even onder Nyborg compleet met wc en douche en 3 gratis bier!! We hebben tot nu toe mazzel met het weer dankzij hogedruk boven Engeland. In de avond nog een rondje om waarbij we een watermolen in mogen om wat plaatjes te maken.

Donderdag 2 september.

Op de fiets naar Nyborg waar we het slot wilden bezoeken maar dit is gesloten want het staat in de steigers. We fietsen door de haven met talrijke nieuwbouw en slenteren door de stad na een koppie en kaart bij de vvv. Terug bij de camper, de fietsen in de garage, een douche en via de tolbrug over de StoreBelt naar het volgende eiland Sealand waar we een stoppie doen bij het Trelleborg openluchtmuseum waar we kennismaken met een Vikingvesting uit 980 / 981. Uiterlijk in het jaar 990 had de vesting haar belang verloren. Vervolgens rijden we naar Pintrip 9 gelegen op Rosnaes Rundt bij een wijngaard. We kopen een fles witte Solaris voor de avond. Morgen fietsen in prachtige natuur.

Vrijdag 3 september.

Het is tegen half 12 dat we op de fiets stappen want eerst wat huishoudelijk werk in de camper en ontbijt in de zon. In Ulstrup waar we bij de wijngaard staan is het een landtong met vele heuvels. Omdat het smal is,…en wanneer je boven fietst heb je prachtig uitzicht over water zowel rechts als links. Uiteindelijk komen we aan bij de punt waar de vuurtoren staat die een rijke geschiedenis heeft met diverse oorlogen die de Denen hadden met Britten, Zweden en Duitsers. Als we klaar zijn met fietsen een lokaal biertje op het terras van de wijngaard. In de avond aan de wandel voor een mooie ondergang van de zon.

Zaterdag 4 september 2021.

We rijden weg uit Ulstrup en het belooft weer een mooie dag te worden. Op de route  naar onze volgende overnachting doen we 2 keer een slot aan: 1 in Lelje en 1 in Frederiksborg. In Lelje wandelen we door het slotpark want het slot is privé.  In het bos rondom het park is een survivaltour aangelegd waar we filmpjes van maken omdat er nogal gegild wordt. Je vindt ze onder het kopje video's  Het slot in Frederiksborg is gebouwd in renaissancestijl, Achter de fontein ligt het terras met zicht op de galerij van 1621. Prachtige tuinen zijn een bonus. Daarna parkeren we de camper op een CP in de buurt van Gilleleje aan de kust van het noordelijkse deel van Sealand.

frederiksborg_04-09-2021 (3)

1. Nils Kaan:
    4 september 2021
    Ik geniet lekker met jullie mee.
  2. Bert:
    4 september 2021
    Das mooi Nils... Euh nieuw fietsje?
  3. Nils Kaan:
    6 september 2021
    Een fietsie om te zoenen. Man wat is ie mooi en wat rijdt hij lekker. Alleen het zadel is nog een puntje van aandacht.
  4. Bert:
    6 september 2021
    Nils. Van Harte met je aanwinst. Misschien een foto via een PB en over zadels kan ik je alles vertellen.