Hindsholm 31 augustus 2021

1 september 2021 - Kerteminde, Denemarken

Zondag 29 augustus.

Voordat we Jutland verlaten rijden we naar de haven van Velje en moeten voor het eerst onze coronacheck tonen om een festivalterrein te bezoeken ivm veel mensen. Het is gezellig druk, met een crea / kunstmarkt. Daarna door naar Bogense, oud dorp aan de kust dat een aantal leuke bezienswaardigheden heeft. Rond 5 uur komen we aan op Pintrip nr.7. Een prachtige plek vlakbij Odense dat op een voormalige plantkwekerij ligt en dat nu een commune is met 50 personen bestaande uit volwassenen en kinderen in een aantal modern ingerichte gebouwen. We worden rondgeleid en eten in de avond mee. Een mengeling van diverse nationaliteiten die gezamenlijk wonen, werken, koken en ieder zijn kwaliteiten aanwendt in de werkzaamheden. De hoeveel werk die men levert is bepalend voor wat je betaald voor je woonplek. Er komen gasten voor korte of langere tijd die tegen betaling huisvesting krijgen. Iedereen kan hier terecht, ook om even op adem te komen. We kopen er honing, er zijn op 2 verschillende locaties bijenvelden. Met de honing heeft men internationaal naam gemaakt en een award gewonnen.

Maandag 30 augustus.

Het wordt een mooie dag stralend blauw, en 21 graden. Nadat we afscheid nemen van de comunne rijden we via Kerteminde het schiereiland Hindsholm op en naar de meest noordelijke punt van Funen. Aldaar een prachtige wandeling over een mooi stuk Denemarken. Steile rotsformaties, heuvels, grazende koeien, rondom water en aan de kant van de StoreBelt wadden met vele vogels. Het meest noordelijke deel is een broedgebied voor vogels. Er is een kleine haven waar we doorheen wandelen en tegen 4 uur zetten we de camper op een CP zonder voorzieningen, behalve vele afvalbakken, aan het strand. We genieten tot laat van de zon.

Dinsdag 31 augustus

Gisteravond een mooie sterrenhemel, geen lichtvervuiling en pikdonker. Vanochtend kalme zee bij het opstaan. Waar wij staan aan het Bogebjergstrand met privésteiger komen Denen voor een duik in zee. We stappen op de fiets om een kijkje te nemen in de oudste grafkamer van Denemarken en vervolgens over het eiland (schier) naar Viby waar een Hollandse molen staat en daarna naar het stadje Kerteminde voor een koppie en kronen uit de flaptap. Als we tegen 4 uur bij de camper terugkomen een plons in zee en spoelen met onze buitendouche. Naarmate de avond valt wordt het steeds mooier. Dit deel van Denemarken kenmerkt zich door een weldadige rust en wat je ziet is veeteelt en landbouw.

hindsholm 2_31-08-2021 (1)

1. Christiene:
    1 september 2021
    Mooie plekjes hoor en plaatjes. Heerlijk om zo te genieten en dat duurt nog wel even 😉
  2. Bert:
    1 september 2021
    Zeker Christiene, mooi land en we komen veel leuke plekken tegen. Het Pintrippen werkt daar ook aan mee. Voorlopig gaan we nog niet naar huis en het weer werkt prima mee. We hebben geluk.