Hitzum 26 augustus 2023

26 augustus 2023 - Hitzum, Nederland

Zaterdag 26 augustus 2023

Woensdag 23 augustus. We hebben bericht gekregen dat een tante van C. is overleden en de uitvaart de 24e in Amsterdam is, dus passen we de route donderdag aan. Vandaag de Bedevaartwandeling in Hasselt. We kopen een boekje met route bij de vvv en bespreken een tijdstip om de toren van de kerk te beklimmen. Door de hele stad staan zuilen die je met een voetpedaal moet pompen en dan doet de Pelgrim zijn verhaal. Vele gebouwen zijn voorzien van een infobordje in deze Hanzestad. Een video in het stadhuis leert ons er e.e.a over. Ook staan er 2 kalkovens die nu werelderfgoed zijn en waar vroeger schelpen in werden gebrand tot kalk. In de middag gaan we met vrijwilligerster Bea de toren op en na 177 treden mooi uitzicht.

Donderdag 24 augustus. We rijden naar De Nieuwe Noorder in Amsterdam voor de uitvaart van tante Martha en daarna nog langs huis voor we naar Friesland rijden. We parkeren voor een week op camping de Salix bij het gehucht Hitzum. Kleine camping met 10 plaatsen, een B&B met 4 kamers, 2 trekkershutten en een mooie gemeenschappelijke ruimte met k.k. en biep. We staan op 2 km van Tzum waar dochter met koters een stacaravan heeft voor 2 weken. In de avond komen ze langs en doen we een spel keezen.

Vrijdag 24 augustus. We fietsen naar Tzum en vandaar met 5 naar Franeker. Hier splitst de groep… 2 gaan shoppen en 3 doen een stadswandeling met gids Roeland. Hij heeft sleutels mee zodat je ook in gebouwen verhalen te horen krijgt. Het duurt ruim 2 uur en het kost slechts 4 euro p.p. Het is lekker weer en we eten in de avond met 5 op de camping in Tzum waar ook de trampoline moet getest.

hasselt_23-08-2023 (23)

1. Piet:
    26 augustus 2023
    Wat een vrijheid met zo'n camper.
  2. Bert:
    26 augustus 2023