Chaource FR. 1 september 2019.

1 september 2019 - Chaource, Frankrijk

Zondag 1 september 2019.

Een groot contrast qua weer toen we vandaag vanuit La Roche in Chaource  FR aankwamen met 17 graden. Een verschil van 15 met de afgelopen week in Nederland en België. Wel even comfortabel. Later met de zon erbij een prettig buitenweertje. Na 3 nachten in La Roche, wandelen, luieren aan het zwembad en het rijden van De Kriek zijn we begonnen aan een deel van de route door Frankrijk die gaat over de 15 mooiste dorpen van dit land. Start is Chaource met ruim 500 inwoners, de kerk, de Église Saint-Martin, is een vestingkerk met een 25 meter hoge romaanse vieringtoren en een gotisch koor. Een place d’arcade met oude woningen op palen. Ook geliefd om het kaasmuseum en de kaasmakerijen.  In WO2 zijn bij een bombardement in 1940, 80 mensen om het leven gekomen en een derde deel van het dorp verwoest, daarna bezet door de Duitsers. We staan hier op een CP voor 25 campers met sanistation in een zeer rustig straatje op 200 mtr. van het centrum.