Chateau sur allier woensdag 4 september 2019

4 september 2019 - Château-sur-Allier, Frankrijk

Woensdag 4 september 2109.

Maandag hebben we mooi gefietst in de omgeving van Chaource naar het Chateau de Vaux, een wat vervallen kasteel dat nu nog gebruikt wordt voor evenementen, na 2 overnachtingen verder gereden naar Chateau sur Allier, een piepklein dorp in het gelijknamig departement en dito stroompje de  “d’Allier”, inmiddels na de Champagne, Bourgogne beland in de Auvergne. Onderweg deden we dinsdag de plaats Vézelay aan, bekend als bedevaartsoord  met een steile hoofdstraat naar de boven gelegen Basiliek uit de 11e eeuw op 340 mtr., waar we met ons neus in de orgelman vielen. Er staat een video op de blog waarbij de organist een stuk speelt dat ook is uitgevoerd door de Nederlandse groep Ekseption. Een wandeling langs de oude vestingmuur levert fraaie vergezichten op. Het weer doet het nog steeds goed met veel zon en 24 graden. De afgelopen nachten was het qua temperatuur even wennen met 5 tot 8 graden. Vandaag een stralende dag met zon tot laat en 27 graden. Goed om te fietsen over wat glooiend terrein naar Sancoins voor een koppie terwijl C. tevens  marktbezoek deed en een tafelkleed scoorde. Na ruim 50 km een bier op eigen terras. In de aanbieding bij Auchan. Vervolgens fietsen schoonmaken en opruimen. Morgen, donderdag ,zal de temperatuur lager zijn en zakken we nog iets zuidelijker.

vezolay_03-09-2019 (8)